Oman palvelinympäristön kulut ja pilvipalvelun kustannukset – vinkit hintavertailuun
Monet omalla palvelimella Elliä käyttävät yritykset pohdiskelevat tällä hetkellä, olisiko Ellin pilvipalvelu parempi ratkaisu työajanseurannassa. Hintojen vertailu voi kuitenkin tuntua haastavalta, sillä kustannukset muodostuvat useista eri tekijöistä.
Paikallisen palvelinympäristön kustannukset koostuvat myös yllättävistä kuluista
Paikallisen palvelinympäristön kustannukset koostuvat esimerkiksi laitteiden hankinnasta, ylläpidosta ja päivityksistä sekä henkilöstökuluista. Hintavertailussa on tärkeää ottaa huomioon kaikki kustannukset, jotka liittyvät oman palvelinympäristön ylläpitämiseen – myös odottamattomat kulut, jotka voivat nousta esiin vikatilanteessa, ohjelmiston toimintojen laajentuessa tai yllättävässä henkilöstövajeessa. Myös tietoturvaan, palvelinlaitteistoon ja käyttöjärjestelmiin liittyvät investoinnit voivat aiheuttaa yllättäviä ja merkittäviä kustannuksia.
Oman palvelimen ylläpito vaatii IT-osaamista
Paikallisen palvelinympäristön ylläpito vaatii tietoteknistä asiantuntemusta ja osaamista. Kustannustehokkuuden näkökulmasta on olennaista, onko yritykselläsi riittävästi osaamista oman palvelinympäristön ylläpitoon vai onko sinun ostettava ulkopuolista apua.
Pilvipalvelussa ei ole yllätyskuluja
ELLI pilvipalvelussa on kuukausimaksu, joka sisältää palvelun käytön, ylläpidon ja päivitykset. Pilvipalvelussa yrityksesi ei tarvitse huolehtia itse järjestelmän ylläpidosta, mikä vapauttaa resursseja ydintoimintoihisi keskittymiseen. Pilvipalvelun kustannustehokkuus perustuu myös siihen, että kulut ovat tiedossa ja skaalautuvat käytön mukaan. Kuukausimaksu lasketaan käyttäjämäärän ja lisenssikokoonpanon mukaan.
Pilvipalvelussa saa nopeasti tukea
Pilvipalvelussa ammattilaiset vastaavat varmuuskopioinnista ja tietoturvallisuudesta. Lisäksi mahdollisesta vikatilanteesta palautuminen on nopeampaa. Pilvipalvelussa päätteiden yhteyksien valvonta ja tuen saaminen on helpompaa.